ORIC Nova 64

ron
Agradecimiento recibido: 529 veces

ORIC Nova 64

Mensajepor ron » 15 Oct 2012 00:58

A ver !!! -0r1c

https://www.youtube.com/watch?v=wSVth9V1TrI

Sabíamos de la existencia de prototipos de Tangerine, pero al menos personalmente no tenía constancia de este modelo, el Nova 64.

Según reza el autor del video se produjeron 5000 unidades y que lo compró por 4 euros en un mercadillo.

Imagen

Más adelante en los comentarios, algunos dicen que es Yugoslavo y que se fabricaron 5000 unidades. Increíble pero cierto.

Ahora la pregunta de marras, no dicen que lleva de Ram pero me imagino que.. ¿ las 64 K tan deseadas ?

Imagen

He visto en http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=1186

The NOVA 64 seems to be a legal copy of the Oric Atmos for the Yugoslavian market.

Here is what the Oric FAQ by Jim Groom says :

"A Yugoslavian company (believed to be Avtotehna, based in Ljubljana) obtained a licence to make 5000 machines. Machines were made, but whether they were under license or not is not known in any detail. It is thought that they assembled parts shipped from the UK. I have a contact in Yugoslavia who says there were several in his village and about 30 in a school in the next village. This may suggest that more than 5000 were made. They were known as the Oric Nova 64 and were Atmos based."

Thus, the NOVA 64 seems to be an exact Atmos machine, only the "NOVA 64" label being different. But we hadnt the chance to test one yet to confirm this statement. The motherboard however seems a bit different from well known Issue 3 & 4 ones used in most official Oric machines (RAM chips layout is different).

The 64 in "Nova 64" comes from the fact the Atmos has really 64 KB RAM, but 16 KB are masked by the ROM at startup, thus leaving "only" 48 KB to work with the Basic language.

y lo más flipante:

As a matter of fact, the "Oric Nova 64" was officialy adopted by the federal government in Yugoslavia as the main educational-purpose computer in schools (both primary and secondary) in 1986., after several years of heavy discussions about which computer should be the most appropriate one for that use.
It was assembled in Yugoslavia, by "Avtotehna" - Ljubljana, out of parts imported from Oric directly, under exclusive licence (only the label "Oric Nova 64" was printed in Yugoslavia). Each and every school had to have "Nova 64" for educational purposes, but almost noone has ever really worked on them. In 1988. most of the schools have acquired more powerful computers for computer science education (some of them even purchased PC clones) independently from the government regulations, so "Nova 64" was slowly but surely pushed away. To say nothing about strangeness of such computer in the country where "Commodore 64"s and "Spectrum 48"s ruled for years then...
All these informations can be checked out in Yugoslav computer magazines of that time, primarily in "Moj Mikro" (published in Slovenia).

I myself have graduated from the computer science high school in 1989., but never put my hands on "Nova 64"s keyboard - those computers were kept in locked clasroom, in order to prevent anyone touching that expensive, but completely useless machine in time when my school has already purchased 32 PC clones and installed them in a classroom with unrestricted access (unlike the classroom equipped with "Nova 64"s)... Only once have I seen a couple of first-year students working on "Nova"s, but under strict supervision of three (!) teachers, while my (senior) class was making programs in Fortran 77 on those PCs next door completely unsupervised...

-0r1c

groovydrifter
Agradecimiento recibido: 26 veces

Re: ORIC Nova 64

Mensajepor groovydrifter » 14 Jul 2015 18:13

Yups... tengo uno de esos.
-flirt Shut up and deal... (The Apartment, Billy Wilder, 1960)

Chema
Agradecimiento recibido: 186 veces
Contactar:

Mensajepor Chema » 14 Jul 2015 21:02

GroovyDrifter escribió:Yups... tengo uno de esos.

¿Tienes uno? Menuda suerte! Ya podías poner fotos por fuera y por dentro... :)

Yo sabia de su existencia, pero no conozco los detalles. El comentario de la FAQ que pone ron más arriba dice que es un clon del Atmos. No parece que añada nada, no sé si alguna modificación en la ROM, pero no parece.

La placa si que es algo rara porque usa dos chips de 64k*4bit, en lugar de los usuales. La placa parece la misma que la de un Oric 1 de 16K, pero con 64. No sé si será que así los ampliaban...

Pero nada de RAM extra. Todos los Oric tienen 64K de RAM + 16K de ROM, aunque los 16K de RAM altos están enmascarados por la ROM y solo son accesibles si tienes una unidad de disco (o un dispositivo similar) porque se elige entre ROM y esa parte de la RAM (overlay) mediante una señal externa.

Pero esas placas con dos chips de memoria ya las había visto en algunos Atmos, aunque es algo muy raro.

ron

Mensajepor ron » 14 Jul 2015 21:47

Visteis la fecha del post , no ? 15 Oct 2012 xD -507

Chema
Agradecimiento recibido: 186 veces
Contactar:

Mensajepor Chema » 14 Jul 2015 22:27

ron escribió:Visteis la fecha del post , no ? 15 Oct 2012 xD -507

Ay la leche! Ni me fijé -rofl

minter
Agradecimiento recibido: 284 veces

Mensajepor minter » 14 Jul 2015 22:51

Chema escribió:
ron escribió:Visteis la fecha del post , no ? 15 Oct 2012 xD -507

Ay la leche! Ni me fijé -rofl

Y por eso, ahora, es mas viejuno!!!! -drinks

groovydrifter
Agradecimiento recibido: 26 veces

Mensajepor groovydrifter » 15 Jul 2015 02:06

Uffff... mea culpa... tomo como penitencia abrirle para verle las tripas y poner fotos...
-flirt Shut up and deal... (The Apartment, Billy Wilder, 1960)

luiscoco
Agradecimiento recibido: 44 veces
Contactar:

Mensajepor luiscoco » 17 Jul 2015 08:43

Pues yo ni idea, no vi ese post, y que diferencias tiene ademas de las 64k

ron

Mensajepor ron » 17 Jul 2015 09:08

luiscoco escribió:Pues yo ni idea, no vi ese post, y que diferencias tiene ademas de las 64k

En el mismo post lo dice:

The 64 in "Nova 64" comes from the fact the Atmos has really 64 KB RAM, but 16 KB are masked by the ROM at startup, thus leaving "only" 48 KB to work with the Basic language.

Es un ATMOS puro y duro. Son 64K de RAM y deja 48 para Basic por el enmascaramiento de la ROM al arrancar.

Volver a “Oric”